Angels in America

Denna fantastiska serie går i repris på SVT, såg den när den gick 2004 men väljer att se om den. Så jävla bra är den. Kortfattat handlar serien om när aids börjar sprida sig bland homosexuella i Usa.

Har bara sett första avsnittet än så länge, men Al Pacino är helt fantastisk i rollen som Roy Cohn, den aids-sjuke högerpolitken som inte är homosexuell, utan en hetro man som har sex med män, enligt hans egna utsago. Han har den ena huvudkaraktären, tillsammans med Justin Kirk som spelar Prior Walter, även han aids-sjuk. Båda gör ett lysande jobb, och även om jag inte minns mycket av serien så är de scenerna med Prior Walter som har etsats sig fast på näthinnan. Minns hur jag grät i ett av avsnitten...

I första avsnittet tycker jag även att Mary-Louise Harper briljerar i rollen som Harper Pitt, den valiumknapprande mormon frun som lever med en man som är långt inne i graderoben.

Har ni inte sett den måste ni helt enkelt göra det. Andra avsnittet ligger på SVT-play, så ni får helt enkelt leta upp det första av dem.

Anekdot: Jag och mamma skulle gå och se pjäsen Angels in America på statsteatern i våras. Miniserien bygger då på pjäsen. Jag hade köpt biljetter för att överaska mamma, och för att vi båda tyckte om serien. Tror ni inte att det var inställt på grund av sjukdom just den dagen vi skulle gå? En oerhört besvikelse.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0