Husmorstips: Förkylnings kur

Jag har (nästan) lyckats besegra förkylningen. Idag känns den nästan helt bra, vilket gör att jag vågar träna imorgon. Bra där.

Hur gör jag då, undrar ni? Jag har provat Kan Jang och andra naturläkemdel men tycker de är dyra och ger en måttlig effekt. Först och främst vill jag berätta om mina vanliga kurer, för att hålla mig frisk och kry.
  • Ett glas proviva på morgonen
  • Två kapslar fritt flytt (omega 3) på dagen, förslagsvis till middag. Obs! Ta de innan du äter, annars kan du rapa fisksmak. Inge roligt.
  • Ett glas tranbärjucie på kvällen.
Jag vet inte om det fungerar, men jag har fått för mig att det har viss positiv verkan efter vad läkare har sagt.

Sedan då, när förkylningen ändå kommer (för det gör den alltid när du jobbar med barn) vad gör jag då?
  1. reagera på första symptom, om du nyser mycket till exempel.
  2. Häll upp ett glas vatten och lägg i en c-vitamin tablett. Drick,
  3. Drick lite extra mycket tranbärjuice.
  4. Ät gärna en c-vitaminrik frukt.
  5. Avsluta med att på kvällen ta ytterligare en c-vitamin tablett.
  6. Efter dag två tar jag max en c-vitamintablett tills förkylningen har försvunnit.
Detta brukar jag göra i två dagar från första symptom. Dag tre borde du ha kunnat utesluta om du har blivit bättre eller sämre. När de har fungerat för mig så har det varit så att mina symptom för en förkylning har funnits kvar (jag har nyst en del, näsan har runnit lite och det har ömmat litegran på bihålorna) men inte alls på samma vis som när jag är förkyld annars. Jag lyckas inte undvika förkylningen, men mildra den på skalan. Säg av fyra gånger har det fungerat två, och c-vitamintabletter är faktsikt rätt billigt. Och det har en bevisad effekt. Dock vill jag höja ett varningsfinger för denna c-vitamin överdos i långa loppet, det kan helt enkelt ge njursten vid kronisk överanvädning. Inte så kul, så om ni nu gör detta så gör det bara de första dagarna när förkylningen är på gång....


Kommentarer
Postat av: Mally

Själv brukar jag köra med whiskey, choklad och en jäkla massa vitlök

2011-08-21 @ 13:01:36
URL: http://www.mally.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0