Normer är inget för min värld

Jag är lite av en sån människa som inte följer vett och etikett. Eller, i alla fall inte på vissa sätt. Jag tycker det är bra, normer om vad man ska och inte ska göra är förlegat, och om människor ser snett på en för det - tråkigt för dom.

Jag menar, hur ologiskt är det inte egentligen? Varför ska jag låta bli att göra någonting som jag har lust med - bara för att folk kan tycka och tänka en massa. För sanningen är den att det bara är en massa antagande de gör, det antar att det är på ett sätt och frågar aldrig. Har man kommit på något i sitt fina huvud då är det omedelbart en sanning - det vet väl alla, eller?

Och tänker väl ni att om man resonerar på detta sätt kan man missa massa chanser för folk blir lite rädda när man inte följer dessa strika, oftast sociala, normer. Visst, det kan vara så, det erkänner jag. Men då ställer jag mig frågan om jag är intresserad av att ha människor i mitt liv som tror att det vet saker, utan att ha frågat. Nej, inte speciellt, för normerna är ett sätt att få människor att tro att allting fungerar mer eller mindre likadant, och det mina kära vänner, det kan jag tala om för er, att det gör det inte alls. Inte i min värld i alla fall....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0