Prag, dag 1.

Det är kväll och snart sovdags. Alltså, ska jag summera dagens intryck av Prag. Vi har egentligen inte varit på några sedvärdheter, utan mest rest, ätit och druckit. Inte helt fel det heller.

Vad kan jag då konstatera av de första timmarna i Prag?

1, Det är en modern - men gammal stad. Husen känns gamla, men så kommer man in på ett fik/matställe och det finns Hi-Fi. Det gör en lite lycklig i själen och så tycker man om staden.
2, Deras priser är... livsfarliga. Du får betala max 25 spänn för en öl. Och då är det riktigt dyrt. Och vi betalade ungefär 35 kr för två cuba libre.
3, Man får röka inne på restauranger, fik och matställen. Exotiskt.
4, De unga människorna är betydligt bättre på engelska än vad jag hade föreställt mig. De lite äldre verkar dock inte vara några hejare på det.
5, Deras spårvagnssystem är fruktansvärt bra. Väldigt tydligt, på ett språk du verkligen inte förstår, var du är och vilka stationer som kommer härnäst. Betyder dock inte att man inte kan gå av fel..
6, Det har en urusel kvinnosyn. På varje ställe vi har varit på så har alla vänt sig med betalningen till Toni. Och när jag har velat beställa själv, då har de antagit att jag inte ska ha något. Skärpning, Im a indepent women!! Jag betalar allt som oftast för mig själv och gillar inte att känna mig som ett bihang.

Imorgon blir det att checka in Pragborgen, Pretiniparken och Mala Strana. Då kommer jag nog också kunna ladda upp riktigt fina bilder.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0