Recension: Trassel

Trassel

Disneys filmatesering av Rapunzel är en snabb och rolig historia som får mig att skratta till flera gånger, trots att jag är så trött att jag trodde jag skulle somna flera gånger. Och självklart ska den ses med engelsktal och svensktext, som med alla animerade filmer.

Bakgrundshistorien känner ni väl till? Rapunzel har blivit kidnappad som litet barn av en ond häxa som behöver henne för att hålla sig ung. Hon gömmer henne i ett torn och hennes hår får växa, sedan blir hon räddad av en fager man och återförenas med sin familj. Hur väl detta stämmer överns med orginal sagan vet jag inte, trots att jag vet att jag har hört den, det vittnar en teckning om från de tidiga skolåren.

Animeringarna är det snyggaste på länge, jag kan verkligen se att denna film har varit gjord för 3D, men jag har svårt att avgöra om filmen tjänar på det eller inte. Karaktärerna känns även lite ovanliga, det är inte riktigt lika förutsägbart som det brukar vara i dessa filmer, även om könsrollerna är tydliga och vi alla förstår hur det ska sluta.

Men den stora behållningen bland karaktärerna är hästen, som mer beter sig som en hund. Scenerna där hästen är med får mig att skratta högt flera gånger.

En film som är sevärd, men ingenting ni kommer att minnas om 100 år, så att säga. Men har ni ca 1.40 över en kväll, och kan ni absolut slå på denna film.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0