Svaret på våld är ännu mera demokrati

Det terrordåd som skett i Oslo har skakat oss alla, och berört oss på djupet. Vi känner alla medlidande för de anhöriga och de offer som har varit med om dessa fruktansvärda upplevelser. Upplevelser som ingen människa någonsin ska behöva genomlida. Men detta blogginlägg ska inte handla om det. Det ska handla om våran första reaktion.

Vi hörde om bomben vid regeringsbyggnaden, och jag tror att de allra flesta av oss tänkte "muslimer" eller, om du är mer PK "Islamister." Sen kom rappoterna om dödsskjutningarna på Utöya. Vi fick inte ihop det, vi vet hur islamistiska terrordåd brukar gå till, och detta var inte typsikt för ett sådant. Det liknande mer vansinnesdåden i skolor i Usa, och i Finland, som vi har sett de senaste åren. I natt när rappoterna om att de grippet en etnisk norsk så trodde nog inte längre någon på islamism. Och vår reaktion blir annorlunda. Idag hörde jag till och med en polis från norska SÄPO (tror det var det i alla fall) säga att han kände lättad över att det inte var ett dåd från islamister, för det hade försvårat integration och att få en positiv syn på det mångkulturella samhället, så förstår man vidden av det hela. Jag läste även Jan Guillus krönika i ämnet på aftonbladet, han menar också på att reaktionerna hade blivit annorlunda. Och jag kan inte annat än hålla med.

Jag säger inte att vi ska vara mer rädda. Men vi får inte avfärda detta som ett vansinnesdåd, utfört av en ensam galning. Nog för att han kanske var ensam (även om jag inte tror det), så är det så välplanerat, förberett och utfört att detta inte är något annat än en terroristhandling. Han har, som det verkar, planerat detta en längre tid och han har ett politiskt motiv. Det tror jag är uppenbart för alla. Det är inte muslimer som utför dessa typer av handlingar, det är sinnessjuka människor som är missnöjda och hatar ett system som de blir drabbade av. Det kan vara ett lands eller sitt eget land, men det handlar inte om en specefik folkgrupp. Det handlar om oss - om hur vissa av oss människor fungerar, tragiskt nog.

Efter 11 september så blev vi i väst mer uppmärksamma på terroattentat från islamister. Det skedde fler i väst, och numera lever vi alla i en värld där det kan ske. Jag hoppas nu i att detta inte ska bli ett startskott för högerextrema terrorattentat, och att de kan gynna det demokratiska krafterna som finns i norge, norden och i världen. För ingen får göra dessa övergrepp mot demokratin, oavsett om det rör sig om politik eller religion.

Jag väljer att avsluta med att citera Jens Stoltenber, norges statsminister:

Svaret på våld är ännu mera demokrati.
Ännu mera humanitet, men aldrig naivitet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0