Var går gränsen för människovärdet?

Jag skulle bli en bra försvarsadvokat, eller... Ja, det kan jag inte riktigt svara på, men jag skulle i alla fall passa bra som försvarsadvokat i Sverige. Det skulle jag sannerligen. För jag har de rätta värderingarna, de rätta tankesätten. Och det visar sig gång på gång att inte alla ska eller bör vara advokater. För det krävs, anser jag, att du utan tvivel tror på människors lika värde. Deras rättighet till en rättvis, demokratisk prövning. Gör du inte det, då passar du inte som advokat.

Och människor gör inte det. Gång på gång blir jag påmind om det. Det berör mig så fruktansvärt jävla illa. Och då pratar jag inte om galna terrorister som tycker att de har rättigheten att skjuta ihjäl över 80 ungdomar på en ö, och spränga bort 7 till. Inte heller de som anser att människor har så olika värde att man kan skjuta och gräva massgravar, så som i Srebrenica. Eller de som skötte koncentrationslägrerna under nazityskland. För att de inte tror på människor lika värde, det är en självklarhet, som få människor kan säga emot.

Det som gör mig illa berörd är alla andra. De som så fort en människa begår en vidrig handling tillkallar döttsstraff, och inte bara det: utan dödsstraff på plats, utan rättegång. Eller som de kommentarer som jag har sätt om att man borde ge föräldrarna till barnen på Utöya 10 min var med förövare i ett låstrum. Jag hoppas och ber att föräldrarna har mer humanitet i sig än vad människor som skriver sådana saker har. Att de har en starkare tro på människors lika värde. (Jag förutsätter här att de 10 minuterna skulle gå åt till någon typ av tortyr)

Jag har skrivit det förut och skriver det igen: människors lika värde är okränkbart. Vad du än har gjort, och inte utgör ett direkt hot, får aldrig någonsin någon skjuta dig på plats, utan rättegång. Personligen tycker jag inte att det inte finns något brott som förtjänar döttsstraff. Oavsett handling finns det ingenting som försvarar att någon annan får tortera dig, slå dig eller behandla dig illa. Självklart ska man straffas, och jag tycker de 21 år som GM i Oslo kan få är fjuttigt, för ett sådant dåd ska du bli straffad för resten av ditt liv. Det råder det ingen tvekan om - på samma sätt som att ditt människorvärde är lika högt som det var innan. Enligt mig har GM i Oslo lika högt människorvärde som jag, du, som alla. För det är okränkbart och heligt. Och vi får aldrig, aldrig, aldrig börja peka och säga att det finns handlingar som minskar ditt värde som människa. Då är vi inne på en livsfarlig stig. För var går gränsen? När är en persons handling så vidrig att vi får börja kränka hans/hennes människovärde? Terrobrott, mord, våldtäkt, pedofeli, misshandel? Var?

Eller, kan vi till och med säga, att det i sådana fall går bra, att kränka människro av ett annat folkslag, för att vi anses oss bli kränkta av dem? Är det helt plötsligt okej att våldta, mörda och gräva gravar för att de har gjort det mot oss? Vad hände då med behandla andra som du själv vill bli behandlad?

Vi måste komma ihåg att det hat föder, ja, det är aldrig något annat än mer hat.


Kommentarer
Postat av: Toni

Bra skrivet. Men det har vi ju diskuterat redan. Jag är förbluffad att ingen har kommenterat det här inlägget.

2011-08-02 @ 22:38:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0