Vikten av att välja rätt ord

Vi minns säkert alla de vidriga dåden på Max, Saga och Engla. Återigen har ett barn blivit bragt om livet. Att hugga ett oskyldigt barn, en 7-åring, är för mig helt oförståligt. Men detta ska inte handla om hur människor som mördar barn tänker, det vet jag ingenting om, och vill inte veta. Jag kan bara anta att de inte kan vara friska...

Utan detta ska handla om aftonbladets artikel. Det väljer att skriva detta: "Ynglingen, som är sju år, dog på förmiddagen till följd av sina skador." Jag reagerade starkt på ordet yngling. Hur tänkte journalisten när man valde det ordet? Varför skrev han inte barn istället? När jag söker på order yngling på synonymer.se så kommer bland annat dessa förslag upp: ung man, grabb, ungdom, tonåring. Inte ett ord som för mig, och säkert många andra är förknippat med en liten pojke.

Jag kan föreställa mig vad detta beror på, och har jag rätt, då är det så cyniskt att jag vill spy.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0