Dag 2: En film du hatar

Detta var en svår rubrik. Det är kanske så att film inte så ofta ger mig känslan av hat. Jag hatar inte så ofta, helt enkelt. Ett dag tänkte jag på första filmen i the twiligt saga. Men, då är det risk för slakt och mordhot så jag låter bli att skriva om den (och kan tilläga att jag faktiskt såg tvåan). Jag väljer en film som helt enkelt inte kommer göra folk lika illa berörda.

Jag väljer.... Göta kanal 2- kanalkampen. (Som det sedan görs en helt oförlåtlig trea på. Och det vågar jag säga utan att ens ha sett den= Varför hatar jag den? Inte så mycket för att handlingen och skådespelarna är urusla utan mer för vad den står för.

Orginallet Göta Kanal har sin charm, den är fortfarande fruktansvärt dålig men man förklåter den lite för att den är så typsikt svensk komedi och sådär lite småcharmig. Och man skrattar ju ibland. Däremot dessa uppföljare! De har ingen charm, de är bara en gamal, trött, urmjölkad pengako. Det är inte charmigt, det är skämigt. Och det där typiskt svenska slutar vara charmigt utan visar bara på hur urbota dåliga vi (oftast) är på att göra film.

Göta kanal 2 blev alltså här en representant för en rad filmer: den senare sällskapsresansfilmerna, den senaste jönsonligan filmerna, Beckfilmerna med Peter Haber, Svensson, svensson-filmerna, eller varför inte den legendariska Reine och Mimmi i fjällen?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0