Persisk mat

Jag hade en mycket bra matupplevelse dag. Åt på zartosht, en persisk restaurang i Helenelund.

Den första chocken var att stället inte serverade alkohol. Det går an de med, men ett glas vin hade inte suttit fel. Istället drack Dogh, som någon typ av yoghurt, med salt och mynta. Väldigt speciell smak, inget för mig, men man borde prova det om man har chansen.

Förrätterna tänker jag inte orda mycket om, bröd och yoghurt röra med spenat och vitlök samt oliver med bland annat granatäpple. Gott, men inget märkvärdigt.

Huvudrätten hade vi fått rekommenderad för oss, en lammgryta med bland annat bönor och saffransris. Först tog jag bara och smaka på såsen, och blev inte knockad direkt. Men sen köttet, herrejävlar vilket kött! Det var så
mört att de splittrades när du skar i det. Fantastiskt!! Saffransriset var luftigt och saftigt, mycket angenämt. Priset för hela kalaset vart 345 kr, vilket var mycket prisvärt.

Åk dit och ät, det är värt det för lammets skull!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0