Dag 09 - Min tro

Jag tror att det lönar sig hur du beter dig, inte bara nu utan även sen, i ett senare liv. Så alltså tror jag på någon typ av renkarnation.

Om du är en god människa - definitionen av det är svår, men det handlar om att göra gott - då kommer du tjäna på det, om inte nu (vilket du oftast gör) så senare. Att vara god är inte alltid lätt, men för mig är essensen i att vara god att vara etisk. Inte vilja se någon annan lida, ge någon annan smärta - även om det ger dig själv fördelar. Att vara solidarisk med de svagare, att vi alla är jämnlikar oavsett tro, kön, sexualitet , etnicitet, utseende och så vidare. En god människa strävar också efter något som jag ser som det omöjliga, att inte vara egoistiskt. Att göra saker utan egen vinning.

Så jag tror. Väldigt mycket. Men jag säger inte att jag lever efter det som jag kanske borde, men delar av det, ja, det försöker jag verkligen leva efter. Är det en religion? Jag vet inte, men tror det gör jag. Dock inte på en eller flera gudar...

Kommentarer
Postat av: Kat

Wow, alltså. Jag instämmer verkligen med dig, samtidigt som jag ser mig själv uppfylla det mesta av det du nämner så inser jag att jag samtidigt är precis raka motsattsen till allt!

Har kommit på vilket fruktansvärt temperament jag har, egentligen. Jag önskar rättvisa och behandlar alla rättvist, men gör dom inte detsamma mot mig önskar jag dom nästan döden (typ). Undrar om terapi vore en idé? ^^ Hehe.

2011-09-29 @ 14:05:44
URL: http://weibchen.blogg.se/
Postat av: Moa

Men att man tror betyder inte att man klara av att leva så. Jag är väl likadan, vissa delar går bra anser jag, men sen så andra saker, ja, det skiter sig.



Men sen är det väl så - att om man anser sig behandla människor rätt, så borde det löna sig. När man inser att det inte gör det, då blir man sur. Så jävla arg, och tänker: "Varför i helvete ska jag försöka behandla människor bra när andra pissar på mig?" Då är det svårt, och det är det svåraste... att fortsätta behandla människor som man ska behandla dem. För du kommer tjäna på det någon dag, och de kommer förlora på det. Karma.

2011-09-29 @ 17:46:21
URL: http://ettgomtbehov.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0